Friday, October 8, 2010

jigging fest a.k.a mencandat sotong at Terengganu PART 1

Aktiviti ni aku join lebih kurang 3 bulan lepas..masa ni dikatakan adalah musim yg sesuai sutun2 berpeleseran dikawasan laut..aktiviti ini disertai oleh aku,kakaku,makku,makcikku,pakcikku dan adiksedaraku..memandangkan cubaan aku utk melenturkan nafsu si kutub,si azyan,si rina,si liza n si kobes x berjaya,aku gerak gak dgn kerabat keluarga..aktiviti ini di-organisekan oleh sorg brader yg bernama pakoi-trg(nama kat fb)..dia ni dah sedia fames oleh sesetengah org yg slalu join aktiviti yg dianjurkan olehnya..aktiviti mencandat sutun ni diadakan once a year..setaun skali..sbb sutun nk kuar pun kena ikut musim,bukan durian saje..lain la sutun2 yg berlegar2 kat sekitar ibu negara..yg ni x ikut musim..ikut suka ati dia..dan x ketinggalan,sutun 1 n sutun 2..

Selain mencandat sutun,brader pakoi ni ada gak menganjurkan aktiviti lain seperti mendaki bukit/gunung..sesapa yg rasa nk join,boleh la search nama brader ni kat FB k.dia mmg x kesah sesapapun yg nk join..dia nk beberapa group member of kaki panjat gunung(eiger team) kekadang x pikir penat,almost every weekend they will organise an activities..baik bukit mahupun ke gunung dorg redah..

Aktiviti ni start ari sabtu,so aku n akak aku yg mana stay ngan aku kat kl ni gerak g Jeti Kuala Besut ari jumaat malam..Mak aku plak gerak saing pakcikku,makcikku n adiksdaraku from Batu Pahat with love,janji ngan dorg jumpa kat jeti kuala besut suboh kala ari sabtu..
Aku n akak aku gerak convoy dr kl menaiki kancil turbo milik kakaku disertai oleh Pakcik Penyu(adik kpd Pakoi) yg mana menaiki wira bersama Akusetia(nama kakak yg join,nama FB gak) dan sebuah proton saga kaler brown memuatkan 2 org lelaki n seorang pompuan,sume aku x amek port sgt nk knal sbb pendiam sgt.haha..

Ktorg gerak lebih kurang jam 12 tgh mlm from kl n pit stop sekali kat RnR Temerloh klu x silap aku la..aku bergilir-gilir memandu dgn akak aku..isu n topik yg diborakkn didalam kereta lebih kpd kehidupan sebagai seorang mukmin n mukminin dimukabumi Allah...Once akak aku tdo je,aku amek Psp aku..plug in ear-phone kat telinga then layan lagu2 keras spt Avenged 7X,Korn,S.o.A.D..kembali sesat kejap...sebab lagu2 mcm ni bagus utk layan waktu malam..drive x ngantok..kekeke

Perjalanan berlanjutan ke 7 jam..hempas pulas memandu di jalan raya..dipendekkan citer...Suboh ktorg tiba di jeti kuala besut..apa yg membuatkan hati ini terpaut adalah apabila terpandangkan kelibat Bonda yg dah setia menanti di sebuah kedai sebelah jeti.rindu mak gua.hehe..

Mcm biasa,salam2,peluk arab2,kissing2..pastu kitorg lepak makan kat situ ,memandangkan bot nk smpai dlm kul 12 tghahri..gle lambat...cengkung gua...





dari kiri,kakaku,pakcikku,makcikku,Omakden n penulis..


xde dlm gmbr-adiksdaraku



Jam 12 tepat..Bot pun smpai..kitorg dibahagikan 3 group sbb ada 3 bot..kaum kerabat kami ditempatkan dlm 1 bot..yg best,ktorg dpt baju kaler ijau satu setiap sorg..lg best sbb ada gmbr sutun kat baju tu..kekek..





dr kiri,Pakoi trg,bro anonymous,Pakcik Penyu n penulis



Before gerak masuk bot,ktorg kumpul reramai...bacaan doa selamat pergi n pulang..lalu upacara bergambr..




Para pencandat



Siap2 angkut barang2 n bekal makanan,ktorg masuk bot n gerak ke tengah laut....mencandat biasanya dilakukan pada tengah malam..so,siang ni ktorg bt aktiviti memancing ikang..


gua biasa nek motor je,ble dpt nek bot..jakun kemain lagi..



bak kata pepatah.."hasil xde xpe,janji ada gaya"



TO be continue in part 2.....






No comments: